Translate

Halaman

Isnin, 15 Februari 2010

Heart Rate Monitoring..penting ke?

Kabare!
Pada masa kini ramai org yang mula bersukan,ada yang jogging,berbasikal dan berbagai sukan dengan macam2 tujuan,nak lebih cergas,lebih sihat,lebih hensem,lebih mantap,kuruskan badan dan sebagainya..

Bersukan adalah sesuatu yang baik tetapi kadangkala bersukan juga bisa memudaratkan jika kemampuan jantung tidak sama dengan kemampuan fizikal badan..

Apa yang aku merepek ni bahasa belit2 macam areng/ireng,tapi yang belit2 ni kekadang membantu dengan tak sengaja nya..

Hendak di jadi kan cerita,aku ni ada le sorang member yang berkayuh,bro ni mmg kaki kayuh tak kira matahari tengah rembang(kul 11.30 baru ajak aku kayuh) atau pun ketika sang mentari ingin melabuhkan diri diufuknya(6.30 petang baru nak ajak manjat Bukit Cermin).

Pada suatu pagi Ahad sekitar blan Ogos 2009 bro ni pun beraktiviti macam biasa berkayuh dari rumah nya ke Shah Alam.Sesampai nya di masjid Shah Alam dia mula rasa sesak nafas yg amat sangat dan sebelum tak sedarkan diri dia smpat berhenti di wakaf berhampiran masjid serta menyuruh anak nya datang mengambil nya.

Akhirnya dia dibawa ke IJN dan dimasuk kan stand dijantungnya,anggaran dalam rm25k kos keseluruhan nya..

Moral nya sebagai pengayuh yang bukan muda lagi, aku mengambil tindakan yg bole mengelak kan kejadian tersebut berlaku kepada aku dengan membeli heart rate monitoring..
Bukan nak melawan takdir tapi sekadar memberi amaran untuk aku bersukan dengan lebih selamat kerana hrm ini akan berbunyi jika jantung aku berdenyut melebihi dari yang aku set kan,jadi bole aku berhenti sehingga jantung aku berkeadaan normal dan teruskan semula selepas itu..aku pun bkan nak jadi pro sekadar nak bersukan sahaja..

Walau pun hrm ni x penting bg setengah2 org tp aku anggap ia nya penting sebab heart attack x kira org muda ke tua ke di zaman ini,bak kata org2 tua 'sediakan payung sebelum hujan'...

engkoh2 ketemu meneh..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan